Pivo je najobľúbenejším alkoholickým nápojom na svete a aj celkovo patrí medzi tie najviac konzumované všeobecne. Avšak aj také masívne priemyselné odvetvie, akým je pivovarníctvo, je zraniteľné voči meniacim sa trhovým trendom. Ak sa spoločnosti neprispôsobia požiadavkám spotrebiteľov, môžu dokonca stratiť svoje pozície na špici v prospech tých, ktorí im dýchajú na chrbát. V tomto článku si predstavíme najväčšie pivovary na svete, konkrétne prvú desiatku a preskúmame dôvody ich úspechov.
Sídlo: Leuven, Belgicko
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 53 miliárd USD
Anheuser-Busch Inbev patrí medzi najväčšie pivovary na svete už poriadne dlho. Momentálne vlastní viac ako 500 rôznych značiek piva a ťaží hlavne zo svojej rozsiahlej siete obsahujúcej okolo 600 spoločností od distribútorov až po veľkoobchodníkov po celom svete. Spoločnosť je najviac známa svojimi vlajkovými značkami Bud Light a Budweiser.
Aj keď sa predaj týchto dvoch pív v posledných niekoľkých rokoch dostal na o čosi nižšie čísla, Anheuser-Busch Inbev celkovo zvýšil hodnotu svojej spoločnosťi akvizíciou SABMiller či rastúcim predajom pív Corona a Stella Artois. Táto spoločnosť má pozitívne vyhliadky smerom k trhu akosi všeobecne. Aj napriek celosvetovým problémom v posledných rokoch vie zabezpečiť rast a o svoje pozície sa až tak báť nemusí. Aj keby sa ich pivám prestalo dariť, stále majú v talóne silné zbrane v podobe vína, liehovín či dokonca lekárskej marihuany.
Sídlo: Amsterdam, Nemecko
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 27 miliárd USD
Najväčšie pivovary na svete evidujú vo svojom rebríčku na druhom mieste v našich končinách asi najznámejšiu spoločnosť – Heineken. Ten je celkovým lídrom v Európe. A najvyššie priečky si drží počas celej svojej 150-ročnej histórie. Spoločnosť riadi viac ako 160 pivovarov vo viac ako 70 krajinách. Len v USA predá ročne okolo 8,5 miliónov sudov piva…Okrem rovnomernej vlajkovej lode vlastní Heineken práva aj na iné medzinárodne populárne značky piva, ako napríklad Affligem, Tecate či Desperados. Firma tiež poskytuje pivárom mnoho obľúbených regionálnych ciderov či iných špeciálnych pív.
Odborníci sa zhodujú, že jedným z najdôležitejších (a aj najviac podceňovaných) faktorov dlhodobého úspechu či ružových predpovedí smerom do budúcnosti Heinekenu je technologická infraštruktúra. Spoločnosť investovala miliardy eur do vývoja technológií využívajúcich umelú inteligenciu a množstvo dát, čo prispelo k zvýšení efektivity a zrýchleniu výroby. Heineken tiež investuje oproti konkurencii oveľa viac prostriedkov do AI aj v iných aspektoch svojho podnikania, ako napríklad reklama či spokojnosť zákazníkov.
Sídlo: Tokio, Japonsko
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 15,576 miliardy dolárov
Druhý najväčší pivovar v Japonsku, V porovnaní s ďalším miestnym gigantom Asahu sa ale teší z podstatne vyšších tržieb zo zahraničných trhov. Spoločnosť vlastní alebo drží veľký podiel v zahraničných spoločnostiach ako Pivovar San Miguel, Kirin Európa, Americký Kirin, Myanmar Brewery Limited či iné Ázujsko-pacifické pivovary. V Japonsku sa najviac darí pivám Ichiban Shibori, Kirin Kirin Lager či nízkosladový Kirin Tanrei.
Sídlo: Tokio, Japonsko
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 14,54 miliardy dolárov
Asahy síce sídli v Tokiu, no založený bol v roku 1889 v Osake. Momentálne je najväčším pivovarom v Japonsku, ak sa teda pozeráme na štatistiky objemu predaja. A túto pozíciu si udržuje už 12 rokov (momentálne zohľadňujeme štatistiky za rok 2021). Aj keď je spoločnosť už pomerne dlho popredným japonským pivovarom, posledné úspechy sa spájajú najmä s uvedením na trh ich „Asahi Super Dry“, ide o prvé japonské Dry výčapné pivo.
Okrem rôznych alkoholických nápojov (iné ako pivo) predáva Asahi aj iné produkty, ako sú potraviny či liečivá. Japonský dopyt po pive v posledných rokoch opadol a očakáva sa, že tento stavu bude v nasledujúcom období pokračovať. Aby sa Asahi prispôsobil, rozširuje svoju prítomnosť aj do regiónov, ako sú USA či Európa. Ich produkty sú zatiaľ populárne skôr pozdĺž východného a západného pobrežia a oveľa menej v iných štátoch.
Sídlo: Chicago, Illinois
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 10,28 miliardy dolárov
Molson Coors Brewing bola založená v roku 2003. Ide o druhú najväčšiu pivnú spoločnosť v USA. Je vysoko konkurencieschopná aj v Európe či Kanade, a to hlavne prostredníctvom svojich dvoch pobočiek Molson Coors Europe a Molson Coors Canada. Dokopy prevádzkuje 31 pivovarov a vlastní viac ako 90 partnerských a strategických značiek, prostredníctvom ktorých predáva svoje produkty vo viac ako päťdesiatke krajín sveta.
Aj keď sú SABMiller a Molson Coors dlhodobými konkurentmi, dokázali spojiť sily v Portoriku a USA prostredníctvom MillerCoors. Spoločnosť pokračuje v rozširovaní svojich operácii a predaja zväčšením portfólia svojich značiek, rozvojom inovácií so zaujímavými pridanými hodnotami a investovaním do ciderových, prémiových a hlavne remeselných trhov.
Sídlo: Kodaň, Dánsko
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 9,18 miliardy dolárov
Nie je určite prekvapením, že medzi najväčšie pivovary na svete patrí aj tento dánsky gigant. Bol založený ešte v roku 1847 JC Jacobsenom a od tej doby sa rozrástol do poradných výšin. Prevádzkuje viac ako 140 rôznych značiek piva po celom svete. Okrem piva predáva Carlsberg aj iné nápoje, ako napríklad džúsy a limonády. Spoločnosť od 90. rokov minulého storočia zaznamenáva mierny, no stabilný nárast tržieb.
Tento rast asi nebude tak dramatický ako u nižšie spomenutého China Resiurces Snow Barrels, no vzhľadom k tomu, aká konkurencia pôsobí na americkom či európskom pivnom trhu, ide o pôsobivý jav. Aby ale mohli konkurovať spoločnostiam ako Anheuser Busch InBev či Heineken, predstavil Carlsberg v roku 2016 novú stratégiu s názvom SAIL´22. Plán podrobne popisuje, ako sa spoločnosť v nasledujúcom desaťročí viac zameria na svoj hlavný biznis s pivom a ako investuje do rôznych oblastí pokroku.
Sídlo: Peking, Čína
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 5,23 miliardy dolárov
Spoločnosť China Resources Snow Barrels je na pivnom trhu stále nováčikom. Aj napriek tomu, že vznikla len pred 27 rokmi, už dnes patrí medzi najväčšie pivovary sveta. V Číne je jednotkou, veď ovláda 21% podiel na miestnom trhu. Spoločnosť spravuje 98 vysoko kvalitných pivovarov v 25 čínskych provinciách, ktoré ročne vyrobia viac ako 20 miliónov kilolitrov pova.
Aj keď sa väčšina ich značiek piva teší popularite hlavne v Číne, samotná veľkosť tohto trhu je tak veľká, že vlajková loď spoločnosti „Snow“ je jedným z najpredávanejších pív na svete vôbec. China Resources Snow Barrels bol pôvodne spojením China Resources Enterprise a SABMiller. Pivovar ale prerástol SABMiller natoľko, že bol schopný odkúpiť ich podiel spoločnsoti potom, čo ho získal Anheuser Busch InBev.
Sídlo: Qingdao, Čína
Hrubé ročné tržby v roku 2021: 4,48 miliardy dolárov
Tsingao Brewery Group je po China Resources Snow Barrels druhým najväčším pivovarom v Číne. Spoločnosť má mimoriadne dlhú históriu siahajúcu až do obdobia 115 rokov dozadu a behom svojej existencie rozšírila svoje portfólio značiek piva, liehovín a ciderov do viac ako 100 krajín sveta. Aj keď Tsingtao považujeme za menší pivovar ako China Resources Snow Barrels, teší sa oveľa väčšej popularite mimo svojej domovskej zeme. To platí hlavne o rozvinutejších regiónoch ako Kanada, Európa či Severná Amerika vôbec. Jedným z hlavných dôvodov úspechu spoločnosti je špičková image, ktorú si pre seba vytvorila. To oslovuje nielen narastajúcu strednú a vyššiu triedu v Číne, ale aj zákazníkov po celom svete, ktorý chcú ochutnať to najlepšie pivo, ktoré krajina ponúka.
Pivovarská skupina Tsingtao sa tiež výrazne zameriava na vývoj svojich produktov, aby sa prispôsobila meniacim sa trendom spotrebiteľov. Neustále testujú a na trh vypúšťajú nové typy a príchute, aby nalákali k sebe väčšiu základňu fanúšikov. Zástupcovia spoločnosti popísali svoju stratégiu ako zameranú na tri princípy: vysoká kvalita, vysoká viditeľnosť a vysoká cena.
Sídlo: Peking, Čína
Hrubé ročné tržby: 2,45 miliardy dolárov
Ide o štvrtú najväčšiu pivnú spoločnosť v Číne. Pôvodne pôsobila pod názvom Yanjing Brewery, až kým neprišlo k zlúčeniu viacerých menších spoločností roztrúsených po provinciách. Yanjing v súčasnej dobe predáva drvivú väčšinu svojho piva v južnej a severnej Číne. Okrem piva vyrába ak plastové krabičky (tak populárne v Ázii nie len ja jedlo), víno či kvasnice. Zaujímavé zisky majú aj z minerálnych vôd Yanjing, Xielu a Huigan.
Sídlo: Bordeaux, Francúzsko
Hrubé ročné tržby: 1,82 miliardy dolárov
Najväčšie pivovary na svete uzatvára Castel Group, ktorý vznikol v roku 1949 a od svojej prvej expanzie do zámoria v 60. rokoch 20. storočia sa teší z parádneho celosvetového predaja. Spoločnosť sa prezentuje ako výrobca prémiového francúzskeho piva a pôsobí vo viac ako 130 krajinách. Vlajkovou loďou sú Castel a Flag. Väčšinu pivných produktov vyrába v Afrike. Je tomu tak od doby, kedy prvýkrát expandovali do tejto časti svete v roku 1990 kúpou pivovaru Brasseries et Glacieres Internationales.
Zaujal vás tento článok? Viac príbehov zo sveta piva nájdete na webe projektu Maravar sídliaceho v Penzióne Mara v sekcii blog.